Sunday, November 28, 2010

AkU mErInDuImU.....

just sedikit perkongsian dan luahan perasaan ku... xpakse pon sape2 baca... tp yg nk bc pon aku x kesah...

hari ni... tetibe pulop aku teringat arwah atok aku yg ku panggil atok ajis... terlalu rindu pulak rasenye hari ni pada si dia, sudah sethun lebih juga aku tidak mencium tangannye... hurmmm....bermakna dh setahun lebih dh atok pergi meninggalkan along... tp sume kenangan atok dgn along x pernah luput di telan dek zaman n along lupekan... dr along kecik smpi along hbis spm... atok r yg berulang alik menghanta along dan mengambil along... tunggu along blik sekolah dgn penuh sabar.. sabar dgn perangai nakal along yg sesangt (smpi aku penah kene lempang mase aku form 4 kantoi isap rokok)... tp xpenah pon di hati along ni menyimpan walau sekelumit dendam atau pon perasaan xpuas hati pada atok... kenapa ENGKAU mengambil atok ku terlalu cepat ya ALLAH... belum sempt utk aku membalas sume jasa atok aku... ENGKAU pun dtg menjemput atukku pergi utk selama2nye... hari raya ke-4 pada thun lepas tidak akan ku lupakan walau sesaat kerana waktu itu lah aku tlh kehilanagn seorg insan yg aku amat2 syangi iaitu atok aku...

pd pagi raya ke-4 itu.. aku sudah pon bercadang utk keluar beraya bersama teman2 sekolah ku... masih segara diingatanku... tepat jam 9 pg... aku mencium tangan atokku dan meminta kebenarannya utk keluar beraya bersama2 teman2 ku... selepas itu aku pon melangkah keluar dan menaikki kereta menuju ke rumah  salah seorg sahabatku utk beraya... setengah jam kemudian... pak teh ku menelefonku......... mengatakan atokku tenat...jantung ku berdegup dgn pantas secara tetiba... kedengaran di hnphone ku suara org menagis2... aku jadi xtentu arah dan mcm org giler sebab aku tahu atok aku mempunyai sakit jantung... lantas aku mengambil moto sahabat ku dan memcut laju ke rumah tanpa menghiraukan keselamatan ku... yg terbayang di kepala aku hanyalah muke atokku...

sesampi dirumah, aku terkaku sebentar pabila pak teh ku mengatakan yg atokku telah pergi selama2 nye...  aku hanya dpt menyebut YA ALLAH!!! berulang kali... aku kuatkan semgat ku melangkah ke blik utk melihat jenazah atokku.. YA ALLAHH... apa sudah jadi ni?... kenapa tiba2 bole jd mcm gini?...  tanpa aku sedari air mata ku berjujuran jatuh ke bumi di tambah dgn tangisan ahli2 keluargaku yg lain... aku pergi ke arah atok ku dan melihat tangannye... baru setengah jam yg lepas aku mencium tangan itu... tetiba sekarang???? aku hanya dpt melihat satu tubuh terbujur kaku iaitu ATOKKU... aku kuatkan semangat ku mengambil wuduk dan membacakan yassin utk beliau.... aku memberikan penghormatan yg terakhir sebagai seorg cucu kepada atokknye yg tlah bnyk berjasa kepada cucunye dgn memandikannye dan menyembahyangkannye.....sebelum arwah atokku di bawah pergi... aku pergi ke arahnye dan mencium pipinye buat yg terakhir kalinye... terase sejuk menyinggah di bibirku...lalu aku menyisip rambutnye dgn penuh kasih cyg... terase terlalu berat hati ini utk membiarkan jenazah atokku itu di bawah pergi...belum puas rasenye aku menatap wajahnye lagi... tetapi ape kan daya... jenazah perlu disempurnakan dgn secepat yg mungkin dan tidak bole ditangguh2...aku merelakannye walau dlm keterpaksaan dan redha...

kini yg tinggal hanyalah kenangan semata2... yg aku simpan jauh di dlm lubuk hati ku ni sbg pengubat rinduku kepadanye... senyumanye, gelak tawanye, suaranye yg memanggil perkatann ALONG masih jelas terngiya2 di telingaku sehingga kini dan xmungkin sesekali aku dpt lupekan ataupon ditukar ganti... begitu bnyk kenangan yg atok tinggalkan utk along, pling along tidak bole lupekan ialah kueh tiow goreng (makanan kegemaran atok), setiap kali aku membeli kueh tiow goreng di kedai perahu(kedai kegemaran arwah atokku), muke arwah atokku jelas bermain2 di ingatanku...

esok along x kerje tok... along ngat nk dtg melawat atok... lama dah along x pegi melawat atok.. ape kaba lah atok di sana ye...harap2 r atok tenang di sana... ape yg along harap sekrg... along dpt juga berjumpe dgn atok di suatu mase yg lain...along nk sngt jumpe atok...rindu dgn atok...rindu nk dengar atok ketawa.. rindu dgn gurau sende atok..atok tunggu ye along... INSYALLAHH...mudah2an ALLAH akan pertemukan kite lg ye atok...

somoga roh atok dicucuri rahmat...AL-FATIHAH...

*tanpa aku sedari air mataku menitis2 jatuh tatkala menaip post ini...sebak...

ini lah salah satu kenagan yg aku simpan smpi sekarang....ATOk



2 comments: