Saturday, June 28, 2014

JaPaN LiFe (part three-jalan2 sendai, Miyagi prefecture)


Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa ye korang semua... hehehe... korang2 puasa ke tak hari ni... (tepuk perut tanya iman...hahaha...) Alhamdulillah, dapat juga kite berjumpa dengan ramadhan kali ni yep, buatlah bersungguh2 untuk ramadhan kali ini, seperti ini adalah ramadhan yang terakhir untuk kita... bagi aku, sangat berbeza ramadhan kali ini kerana di sambut di bumi Japan... sangat2 berbeza...tidak semeriah ramadhan di malaysia, tapi aku tetap bersyukur kerana diberi peluang oleh ALLAH S.W.T untuk menunaikan ramadhan kali ini... Alhamdulillah...

owkey lah, nanti dah lama sikit puasa dekat Jepun sini, aku akan update pulak entry tentang suasana ramdhan di bumi Japan ni yup... tunggu tau...hehehe...untuk entry kali ini, aku akan bawak korang semua berjalan ke utara Japan, hehehe... suke tak suke tak... utara japan yang aku maksudkan ialah SENDAI, MIYAGI PREFECTURE, TOHOKU REGION.

Sendai ni terletak lebih kurang dalam 80 km dari tempat tinggal aku ni iaitu Fukushima, dalam 80km. Untuk ke Sendai dari Fukushima ni, ada 2 cara. Cara satu naik Shinkasen (shinkasen tu bullet train dalam Japan), tiket untuk pergi balik kalau naik shinkasen aku tengok dalam 5000 yen bersamaan RM 158.41. Cara kedua naik bus, tiket bus untuk pergi dan balik dalam 1900 yen bersamaan RM 60.20. So, kami decide naik bus jelah murah, hehehe... untuk pengetahuan korang semua sebenarnya, sebenarnya tak ada yang menarik sangat pon naik shinkasen ni, lebih kurang macam naik flight aje, ada pramugari bawak makanan jugak hehehe... cume cepat sampai kalau naik shinkasen, sebab aku dah pon naik Shinkasen dari Tokyo-Fukushima dengan masa perjalanan 1 jam 50 minit aje... tapi kalau naik bus Tokyo-Fukushima jadi 5 jam... hehehe... beze kan... laju tau Shinkasen dia...

haah... shinkasen yang aku naik tu warna hijau tu... style kan, laju tau

dari jarak dekat, kagum yang amat sangat sebenarnya, sebelum ni dengar aje... tapi tak sangka dapat naik...

ini dia tiket Shinkasen @ bullet train aku, untuk Tokyo-Fukushima, harga dia 8510 yen bersamaan RM 269.61. Mahal giler kan, naik flight Air-Asia dari KL ke sabah sarawak lagi murah kan... hehehe  
ok , kita sambung balik cite Sendai balik. Untuk pengetahuan korang semua, Sendai ni, adalah bandar yang telah dilanda Tsunami pada 3 tahun lepas iaitu 2011. Tak silap aku, berdasarkan pembacaan aku, Tsunami masa tu menggorbankan hampir 20000 orang. Dahsyat kan! !!! Tapi dengan kecanggihan negara maju ni, sekejap aja dia recover balik lepas Tsunami tu.

So. macam biasa, biarlah gambar yang berbicara... hikhikhik...
Sampai2 Sendai aje, kiteorang terus pergi pekene roti nan dengan gulai kambing, fuhhhh... puas hati, kalau korang nak tahu, dekat Japan ni, sangat2 susah nak jumpa makanan halal, so, hari2 pergi keje aku masak dan bawak bekal, Kalau malas nak memasak, aku singgah 7E beli shushi... hehehe...

Cross road yang besar jugak lah dekat Sendai...




yesszzaa... Sendai station

bergambar dengan housemate dan officemate Endo San dan Taira San sambil pegang maffla JOHOR, tahniah JDT menang liga super, tak ada peluang nak pergi tengok live... 
hahaha... akibat melayan kan karenah officemate Taira San, terhasil lah gambar ni, untuk wat kenang kenangan katanya...

bosan tunggu housemate pilih jam tangan, selfie sekeping dulu... hahaha
pasar basah yang ada dekat Sendai, memang serius murah2 barang2nya, kenapalah fukushima tak ada pasar basah macam gini, kan best, kalau korang tengok hasil laut seafood kat pasar basah ni, terkejut, besar2 ketam, sotong ikan semua... hehehe
macam biasa lah, Japan ni memang terkenal dengan kehebatan Vending Mechine mereka, banyak kan Vending mechine ni, kalah 7E kat malaysia, untuk pengetahuan korang gak, semua air2 dekat Japan sini sangat sangat sangat lah kurang manis, mula2 sampai dulu minum tension gak, semua air tawar jek, air coke pon nk zero calories, tapi dah lama2 sekarang ok dah... hehehe... healthy life...
ok lah... aku rasa cukup lah untuk cerita Sendai aku kali ini... hope korang enjoy dengan gambar2 dan info yang aku bagi sekali. Arrigato gozaimasu sebab sudi baca entry aku...
sayonara
Assalamualaikum...
:-)

2 comments:

  1. Baguslah kurang manis, baik untuk kesihatan. Ada vending machine pizza tak? keh keh!

    ReplyDelete